Perslerin coğrafyasında adım adım İRAN -2

29 Kasım 2017

Ebrar İlknur Arvasi

Evet, yolumuza nısf-ı cihân olan İsfahan’dan devam ediyoruz. 16. Yüzyılda çıkarılmış bazı madeni paraların üzerinde bu şehrin önemini belirtmek için yer alan “Nısf-ı Cihan” yani “İṣfahān dünyanın yarısıdır” deyiminin boşa söylenmiş bir söz olmadığını bu şehre gelince anladım. 3.5 saat süren otobüs yolculuğumuz sonrası şehre varmıştık. Bir taksiye bindik ve kalacağımız hostele doğru yol aldık.
Dönem dönem imparatorlukların hakim olduğu bu coğrafyaya İsfahan başkentlik yapmış. Selçuklu hanedanı döneminde başkent olan bu şehir Moğol orduları tarafından işgal edilmiş ve neredeyse taş üzerinde taş bırakılmamış. Şehir en parlak dönemini 15 yy da yaşamış.

Meydan-ı Şah
Ertesi gün yeni güzellikleri görebilmenin heyecanı içerisinde kendimizi attık sokağa. Neredeyse gezeceğimiz çoğu yer yürüme mesafesindeydi. Güne ilk olarak dünyanın en büyük meydanı denen İmam Meydanından başladık. Eski adıyla Meydan-ı Şah, şehrin merkezi sayılıyor. 500 metre uzunluğa ve 160 metre genişli var. Sütun yapılar, kapalı çarşı ve dükkanlarla çevrili meydanın ortasında bir de devasa havuz var. Unesco Dünya Kültür Mirası listesinde yer almış olan bu meydanı gezmenin en iyi zamanları öğleden sonra ya da akşam üstüdür. Havuzun çevresindeki ışıkların yanmasıyla meydanın atmosferi bir anda değişiveriyor ve tipik şark gecesini yaşamaya başlıyorsunuz.
Meydanın güneyinde, mavi çinilerle bezenmiş halde karşınıza çıkan Mescid-i İmam, İsfahan’ın sembolü haline gelmiş. Mescidin mükemmel akustiği, küçük bir sesin bile nasıl farklı tonlarda yankılanabildiğini duyuruyor size. Akustiği sağlayan kubbelerin birinin altında, elini kulağına götürmüş bir adam, yanık sesiyle Farsça türkü söylüyordu. Ziyaretçileri çevresine toplamayı başarmıştı doğrusu. Fars dili, gayet etkili olan bu sesle birlikte harmanlanınca kulağa gerçekten çok hoş geliyordu. Mescid 1600’lü yıllarda, 18 yıllık bir çalışmanın eseri sonucu yapılmış.